عمیق ترین غار جهان

شنبه 3 تير 1396
13:48
شهزاد کشاورزی

در کشور گرجستان و در منطقه آبخازی کنار دریای سیاه، در رشته‌کوه‌های آرابیکا در قفقاز غربی می توان به دنبال عمیق ترین غار جهان گشت. غاری به نام کروبرا که از سال 2001 نام عمیقترین را از آن خود کرد. تا به حال نزدیک به 2197 متر از غار توسط محققان کشف شده است. هرچند که در زمانی که نام عمیق ترین را به خود اختصاص داد تنها 1710 متر از آن رویت شده بود اما در سالهای بعد این عدد به بیش از دو کیلومتر رسید. غار کروبرا در کنار لقب عمیق ترین غار، تنها غار جهان است که عمق آن به بیش از 2 کیلومتر می رسد.

این غار به ورونیا نیز معروف می باشد و از جذاب ترین نقاط گرجستان است که جالب است بدانید حتا دومین و سومین غار بزرگ جهان نیز در گرجستان وجود دارد. غار سارما و ایلیوزیا که به ترتیب 1830 و 1753 متر هستند. وجه تسمیه ورونیا از آنجایی است که تعدادی غارنورد اوکراینی در مسیر خود به تعداد زیادی لانه کلاغ برخوردند که به همین علت این نام را بر آن گذاشته شد و نام کروبرا به دلیل احترام به غارشناس معروف روسی الکساندر کروبر بر این غار گذاشته شده است.

پس از سال 2004 ، سرانجام در سال 2012 تیم تحقیقاتی اوکراینی توانست تا عمق 2197 غار ورونیا پیشرفت نماید و بالاخره پرونده عمیق ترین غار جهان تا آن زمان بسته شد.

غار ورونیا از لحاظ زمین شناسی به انتهای عصر کرتاسه و اوایل ژوراسیک که به سمت دریای سیاه هدایت شده و زیر دریا واقع شده است. این غار در میان چند صد غار، جز 5 غاری می باشد که عمقش بیش از 1000 متر است. آنچه که غارنوردان در گزارشات خود از آن یاد می کنند وجود تعداد زیادی از گودالهای عمیق آبشارها و پیچ های زیاد که حتی بخشی از آن گودالها تا 100 متر می باشد و راه اتصالی آنها به هم مجراهای پر پیچ و خم است.

گروهی که به اکتشاف عمق بیشتری از این غار دست می زدند در بخشی از مسیر مجبور به استفاده از چکش گازوییل سوز بودند تا بتوانند سوراخهای ریزی برای انفجار ایجاد نمایند و مجراها و ورودیهای باریک و بسته را باز گشایند.

در یکی از این اکتشافات تعداد 56 نفر از غارنوردان معروف جهان که از 7 کشور گرد هم آمده بودند به این عمل دست زدند. این غارنوردان در طی این مسیر سختیهای بسیاری را متحمل شدند از جمله روزی بیست ساعت کار سخت برای بهبود مسیر جهت ورود به عمق بیشتر غار ورونیا زیستگاه موجودات زنده است چنانکه تا به حال تنها 4 گونه اندمیک و انحصاری از بندپایان در آنجا یافته شده است. در عمق 1980 متری نوعی بندپا با نام علمی Plutomurus ortobalaganensis کشف شد. این زیستگاه در دل زمین عمیق ترین جایی است که در زمین موجود زنده یافت شده است.

غار پیمایی در ورونیا دانش غار نوردی بالا و سلامت و قدرت بدنی بسیار بالایی می خواهد چه بسا که در کنار تمام زیبایی هایی که دارد بسیار صعب العبور است و ممکن است جان افراد مکتشف راه یافته به آن را نیز به خطر بیاندازد.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، برای مشاهده لیست تورها می توانید به لیست تور خارجی در ویکیوز مراجعه کنید، همچنین اگر قصد سفر به استان های کشورعزیزمان را دارید می توانید به لیست تور داخلی ویکیوز مراجعه فرمایید.



[ بازدید : 92 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به تور خارجی است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار نمای چوبی چوب نما مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]